Recept: Kikärtsbiffar och glass!

Halloj på er!
Här kommer ett recept på glutenfria kikärtbiffar som i mitt tycke var kanongoda:
Börja med att lägga dom torkade kikärtorna i blöt över natten för att få ner lektinerna...mycket vatten eftersom dom sugeråt sig vatten.
 
Om du har en tryckkokare, använd den...koka 10 minuter..låt trycket sjunka..
Annars får du koka som vanligt tills dom blir mjuka men fortfarande fasta.
 
Dags att göra smeten:
800 gram kokta kikärtor
1 stor stekt lök
1 vitlök
persilja efter tycke
1 tsk salt
1 ägg
1 msk maizena
Mixa ihop allt!
 
Stek på mellanvärme (tänk på AGE) ca 3 min per sida i smöt eller kokosfett..
 
Vi åt då...Kikärtbiffar, rotgrönsaker i ugn med sallad och en paprika/vitlökssås av turkisk yougurt
 
 
Då min fru fyllde år så serverades henns favoritefterrätt...GLASS =) Grattis älskling <3
6 dl grädde
3 äggulor
vanlijpulver efter tycke
50gram rårörsocker (orginalet var 100) eller honung efter tycke
Sjud blandningen till den tjocknar (ej över 85c)
Låt svalna i kylskåp och kör sen i glassmaskin
Glass, äppelhalvor fyllda med eget mandelsmör med honung och honungsrostade valnötter.
 
Må väl alla!
 
 
 
 
!
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Det var förträffligt gott allting- lagat med kärlek av min mästerkock! Jag är lyckligt lottad! ❤ Tack hjärtat- lever drömmen- vi ska leva med hälsa livet ut! 😍

Kommentera här: