Kombucha!

När jag skulle börja ta rätt på all skörd från växthuset så blev det till att googla på en massa recept och metoder för att förvara frukt och grönsaker...det ledde till att jag provade att mjölksyra chili och tomater.
Mjölksyrning ett gammalt sätt för att förvara grönsaker, man lägger helt enkelt in grönsakerna i en saltlag och låter det stå tills det har bildats mjölksyrabakterier. Och det är dessa mjölksyrebakterier som är kanon för kroppen, det är så kallade probiotika. När jag läste på om probiotika så fick jag reda på att det fanns något som kallades Kombucha, det är liknande mjölksyrade grönsaker en dryck som är byggd av probiotika och är kanonnyttig. En dag efter jobbet smet jag in till Primaten och köpte mig en flaska för att se om det gick att dricka, och det var ju kanongott, smakade lite syrlig kolsyrad äppelmust. Så jag tänkte att det där måste jag prova själv !
Så om ni vill prova gör så här:
 
Köp på er en flaska i affären
Koka upp 1.5 liter vatten, kasta i 4 påsar grönt te..låt stå 15 min, häll i knappt 1 dl socker (bakterierna äter upp nästan allt socker)
Låt sedan stå i 2-4 veckor med öppet lock men med ett kaffefilter på för att hindra flugor att komma åt den.En svamp ska bildas på ytan, ser äckligt ut men det ska vara så =)
Smaka sedan på Kombuchan, om det smakar bra så är det dags för en andra fermentering ! Den är till för att bygga upp kolsyran.
Häll av svampen tillsammans med några dl kombucha till nästa sats.
Ta fram flaskor med "ploppkork" =)
Häll över kombuchan i flaska, med eventuell smaksättning (hallon, blåbär mm). Sätt på korken och låt stå 1-4 dagar beroende på hur mycket kolsyra du vill ha.
Nu kan du brygga nästa sats som ni går fortare eftersom du har en färdig svamp (SCUBY).
Koka 2 liter vatten, 2-4 tepåsar, 1 dl socker, svalna, häll i svampen med några dl kombucha och sätt på kaffefiltret. Låt stå 1-2 veckor...sen är det bara att fortsätta så =)
Finns massor av bra info på nätet så det e bara att läsa på !
Detta är alltså en hel drös med goda bakterier, dessa nyttiga bakterier hjälper kroppen att få tarmen att må bra vilket i sin tur får resten av kroppen att må bra. Se till att mata dom med prebiotika = resistent stärkelse, tex gröna bananer, kikärter, kall potatis.
/Johnny

Kommentarer:

1 Lillebror:

Riktigt smarrigt vill jag säga, och så nyttigt på köpet :D

Kommentera här: