Mitt BRÖÖÖD då!

Nu är det 10 månader sedan jag slutade att äta bröd---allt började med att jag och frugan fick boken Matrevolutionen "kostdoktorn(LCHF)" av frugans syster Marie. Även om boken är väldigt hård med regler om vad man får och inte får äta så öppnade det en nyfikenhet att lära sig mer.
Vi började efter nyår att äta enligt LCHF...vi tog alltså bort mycket kolhydrater och ersatte det med fett och grönsaker. Alltså bytte bort pasta mot grönsaker och hade mer fett i maten för att öka fetthalten och därmed fettförbränningen och leptinkänsligheten (mättnadshormonet). Även barnen åt efter vår kost men åt som vanligt i skolan/dagis.
Ju mer jag läste desto mer tyckte jag att det lutade åt Paleokosten, dvs att man åt enligt stenålderskosten, naturlig oprocessad mat utan socker, gluten och mejerier. Vi var då inte lika hårda med kolhydratsmängden men den blev automatiskt mycket lägre än tidigare när vi åt bröd och pasta så klart.
 
I dagsläget så äter vi inte enligt någon "kost/livsstil ". Utan vi äter helt enkelt så oprocessad mat som möjligt, dvs all mat lagar vi från grunden. Barnen får dock köpa ca 100 gram godis på lördagen + att vi gör mycket eget godis av frukt.. tex idag äppelremmar.
Mycket fokus ligger dock på att få i oss stor variation av grönsaker med fibrer för att gynna våra goda bakterier i tarmarna, även mycket fermenterade grönsaker/drycker blir det, tex Kombucha.
 
Brödet då!!!!
Jo vi äter bröd ibland...inte som standard till frukost eller kvällsfika, då är det smoothies, ägg, yoghurt eller mat.
Idag bakade jag bröd av Bovetemjöl, havregryn, teffmjöl, nyponpulver. Ungarna älskade det !
 
Det vi INTE äter är alltså:
 
Vitt socker
Mjöl med gluten
halv/hel fabrikat, tillsatser 
 
Sen sker det så klart undantag.. tex en lyxig pralin från Annelies i Uppsala går ju ner ibland! Mottot är ju iaf att man ska leva så pass hälsosamt att det kan hålla livet ut =) !
/Johnny

Kommentera här: